Vi har forbedret brukeropplevelsen din med en mobiltilpasset versjon av nettbutikken.

http://cleaningshop.no

Din handlevogn: 0 varer.
Klagene strømmer inn til nytt klageorgan

1. januar ble et nytt klageorgan for offentlige anskaffelser etablert. Ni klagesaker er kommet inn den første måneden. SBL-medlem Lev Vel Helse AS har klaget inn Bærum kommune til organet etter å ha tapt et oppdrag til brannvesenet i kommunen om å levere trygghetsalarmtjenester.

Klagen til Lev Vel Helse AS ble innlevert til det nye klageorganet 17. januar. For dette måtte firmaet betale et rettsgebyr på 700 kroner. Saksbehandlingen videre er slik:

  • Den innklagede blir gjort oppmerksom på at det er kommet inn en klage. I dette tilfelle Bærum kommune. De får så 2 uker på å gi klagenemnda et skriftlig tilsvar på klagen. Innen 31. januar må altså kommunen ha gitt et svar.
  • Klageren - Lev Vel Helse AS - får så 2 uker til å kommentere tilsvaret.
  • Deretter kan saken tas opp til avgjørelse uten særskilt varsel til partene, med forbehold om at saken av nemnda anses som tilstrekkelig opplyst.
  • Det samme gjelder om innklagedes eller klagers kommentarer ikke har innkommet innenfor de angitte frister.

Dette betyr at man kan forvente en uttalelse fra Tvisteløsningsorganet i denne saken før utgangen av februar 2003. Tvisteløsningsorganets uttalelser er offentlige, og vil bli publisert på nemndas hjemmeside - www.kofa.no.

Venter spent
Salgs- og markedssjef i Lev Vel Helse AS, Katrine Holter, er spent på utfallet av klagesaken:

-
Dette er ganske så avgjørende for vår tjeneste, da det er ganske mange brannvesen rundt omkring i landet som leverer trygghetsalarmtjenester og som vinner ved anbud nettopp på grunn av pris. 

111 kommuner i landet har valgt å la trygghetsalarmane sine bli drevet av Lev Vel Helse AS sine sentraler.

Bakgrunn for opprettelse av klagenemnda
Det anslås at offentlig sektor i Norge årlig anskaffer varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeider for ca. 200 milliarder kroner. Offentlige anskaffelser har derfor stor betydning for effektiviteten og ressursbruken i offentlig sektor, og utgjør samtidig et viktig marked for næringslivet.

Undersøkelser om hvordan eksisterende håndhevelsessystem i Norge fungerer for offentlige anskaffelser har vist et stort behov for en alternativ tvisteløsningsmodell til ordinær domstolsbehandling. For å gi en raskere, rimeligere klagemulighet for leverandørene på et lavere konfliktnivå besluttet derfor Stortinget gjennom innføring av ny § 7 a i lov om offentlige anskaffelser at det skulle opprettes en uavhengig klagenemnd for offentlige anskaffelser. Denne ble altså etablert 1. januar i år.

Klagenemnda består av et sekretariat og en nemnd på til sammen 10 medlemmer. Nemnda er oppnevnt av Regjeringen og er dels uavhengige advokater og dels hentet fra domstolene og universitetene. Oppnevningen er basert på et faglig grunnlag og med en sammensetning som sikrer teoretisk og praktisk erfaring og innsikt. I den enkelte sak deltar tre av nemnda medlemmer. Enkelte avgjørelser er lagt til sekretariatet.

Vil du vite mer? Kontakt: Bjørn Ove Fjellandsbø

Ditt tips er nå sendt til kim@steinhaug.com
Vi behandler din henvendelse, vennligst vent...
Tips en venn - Fyll ut feltene under å klikk "Send tips"
Ditt navn

Din epost
Venns navn

Venns epost
Kommentar
Tips en venn - Fyll ut feltene under å klikk "Send tips"
Ditt navn

Din epost
Venns navn

Venns epost
Kommentar
Prisvisning
Ekskl. MVA
Inkl. MVA


Vippsnummer 527389
527389
     


Easy Webshop er utviklet av Systemweb.no. | Informasjonskapsler | Retningslinjer for personvern | Mobilutgave