Kantinemarkedet i vekst
Landets 5000 kantiner serverer en million måltider daglig, og veksten fortsetter i kantinemarkedet.
Kantinemarkedet har vært i vekst i lengre tid. Og veksten fortsetter, etter hvert som flere større kantinebedrifter rykker inn i bedriftene med ferdigsydde konsepter. Dette skaper både konkurranse og kvalitet, for er man misfornøyd, kan man bytte kantine - uten å bytte kantine.
At varmmat står på menyen hos stadig flere kantiner gjør at mange, særlig single, velger å spise dagens varme måltid på jobben. Dermed er det ikke likegyldig hva slags mat som serveres. Ihjelkokt fisk, fettstekt og nedsauset kjøtt og utvannede grønnsaker er ikke noe å fôre de ansatte på. For såpass har mange lært, at med riktig kosthold sikrer man både yteevne, helse og trivsel.
Familiemiddagen hjemme står fortsatt sterkt, og undersøkelser fastslår at nordmenn er mer konservative i matveien enn man skulle tro. Likevel skjer det ting. Kaffebarene, håndmaten og lunsjtilbudene er synlige tegn på det. Matpakken dankes ut - særlig hvis kantinen frister.
Milliarder
Totalt serverer kantinene rundt 1 million måltider daglig her i landet, fastslår Flesland-rapporten. Sissel Flesland som står bak denne markedsinformasjonen, vedgår at kantinemarkedet er uoversiktlig.
- Vi regner med rundt 5000 kantiner, det vil si interne spisesteder der bedriften bespiser minst 50 mennesker. Statistisk Sentralbyrå definerer 790 kantiner som selvstendig virksomhet (omsetning 1,7 milliarder), og 614 som cateringbedrifter med en omsetning på 3,3 milliarder. Resten skjules i bedriftenes interne oppbygging. Kantinebedriftenes del øker, det blir oppfattet som et spennende marked der det skjer mye, bekrefter Sissel Flesland.
Det er altså penger å tjene. Kantinene utgjør ca. en fjerdedel av storhusholdningsbransjen (der hotell og restaurant tar brorparten) og kantinebedriftene blomstrer.